A kortárs tudományos, és a hétköznapi élet markáns témája a férfi és a női
mentalitás változása. Az életvitelhez, a boldoguláshoz szükséges teendők a
közéletben és a magánéletben mindkét nemtől új feladatokat és újfajta gondolkodásmódot
kívánnak meg. Nőként, kutatóként megerősítő tapasztalatom, hogy a nők helyzetének
bemutatásában a nő- férfi kapcsolatrendszer vizsgálata releváns tényező.
Bár a különböző korok más-más paradigmát tartanak fontosnak, többnyire az őket
megelőző időszakokból merítenek, s egyfajta hierarchikus nemi struktúrában tartják
a nőket a férfiakkal szemben. A nyilvánosság előtti szereplés továbbra is a
férfi-kompetenciák körébe tartozik, ezért a nők szerep- stílus- és gondolkodásmódját
jobbára férfi közszereplők, politikusok, tudományos szakemberek vagy egyéb,
a közéletben elismert emberek határozzák meg.
Társadalmi szinten a kommunikációs jogkör többnyire hatalomelem is, hiszen
összetevői (pl. a jelrendszer, a közlés, az érintkezés stb.), a hatásmechanizmusok
révén mintarendszerek kialakításának lehetőségét hordozza magában
(Fairclough: 2010, Lakoff: 2013).
Szembetűnő jelenség, hogy napjainkra a társadalmi nemi szerepek az európai- és
általában a nyugati társadalmakban eltávolodtak a tradicionális mintáktól, és
sok esetben a férfi- és női viselkedésformák összemosódnak, ill. felcserélődnek.
Kutatásaim ezen szakaszában (2016-2018) egyfelől arra a kérdésre kerestem választ, hogy a
nyilvánosság mint sztereotípia-alkotó közeg, és a kommunikációs aktusok színtere
miképpen befolyásolja a nők mentalitását. Azon belül a hatalmi viszonyok
paradigmaalkotó hatása érdekelt, amely férfi és nő relációjában kiemelt tényező
(Schütz: 2000; van Dijk: 1994, 2000).
A vizsgálatban az önmagukban megújult tudományágak módszertanát is használtam
(pl. tartalmi diskurzuselemzés (DE), kritikai diskurzuselemzés (KDE), s olyan
területeket vizsgáltam, amelyekben a nő önálló társadalmi kategóriaként tűnik fel
(Fairclough: 1992, 2002).
A kritikai szempontból újraolvasott, klasszikus gondolkodók írásaiból kitűnt,
hogy a mindenkori szellemi és hatalmi elit megnyilvánulásai automatikusan elfogadottak
és követendők voltak a történeti társadalmak tagjai számára (pl. Arisztotelész,
Platón, Kant, Weber, Foucault stb.), sőt több pontján a maiak részére is.
Az eredők behatárolásakor körvonalazódott, hogy az intézményeken keresztül
kialakított elvárások androcentrikus értékrendre alapulnak, s olykor neutrális,
de semmiképpen sem nőközpontú elgondolást tartottak követendőnek.
(Scott: 2001; Nagl-Docekal: 2006; Hell: 2001, 2006).
E nyomok, nemi sztereotípiák képében manapság is szinte érintetlenül megtalálhatók
a társadalom-felépítésben és a nyelvben
(Jakusné, Harnus: 2002; Szabó: 2003, 2007).
A nők részére fenntartott társadalmi nemi sztereotípiák szerint, a női feladatok
kötelességek, s kiváltképp a reprodukcióra, valamint az alacsonyabb presztízsű
háttértevékenységekre épülnek. A férfiaktól elvárt, házon kívüli foglalatosságok
viszont az aktivitás maszkulin inspirációjára, és magasabb presztízsen értékelésére
irányulnak.
A történeti korokban kialakított tradicionális nemi szerepekben
a férfias és a nőies sztereotípiák egymástól elkülönítve futottak, de napjainkra
az anya-háziasszony-partner-dolgozó prioritás megfordulni látszik, és a nők
egyrészt kényszerből, másrészt a média direkciós hatásánál fogva, köztes
mentalitásformákat vesznek föl.
Kutatások tucatja elemzi, hogy a nők az önkikifejezés, az érvényesülés vagy a
kényszer (pl. megélhetés) érdekében miképpen vállalnak tradicionálisan férfiasnak
tartott szerepeket
(Hochschild: 2003; Pongrácz - Murinkó: 2009; Griffin: 2013).
Horváth Júlia Borbála: Női beszély
A kötetben a habitus, az attitűd, és a mentalitás fogalmainak összehasonlítása
mellett a másodlagos, és a metakommunikációs jelenségek hatásának alakulása is
megjelenik. A kutatássorozat kérdésköre volt, hogy a megváltozott mentalitás a
kortárs, aktív korú magyar nők életében, viselkedésében miképpen fordul elő, és
kommunikációjukban mely jegyek révén ismerhető fel. A viselkedési tulajdonságjegyekhez
kötődő sztereotípiákhoz hasonlóan, a nyelvi sztereotípiák a beszéden keresztül
megmutatják az egyén habitusát, mentalitását.
A női és férfi szerepkörökkel kapcsolatos sztereotip beszédaktusok vagy arra utaló
megnyilvánulások többnyire a szocializációból fakadó megfelelési kényszer, ill.
ellenállás által jöhetnek létre. Figyelemre méltó az állandósult szókapcsolatok
alakulása, amelyek a gyakori használattal beépülnek a társadalmi tudatba és
megfelelő számú ismétlés után hangsúlyos nyelvi eszközzé válnak, majd nemekre
vonatkoztatott gender markereket hoznak létre (Gottburgsen: 2000). A gender-marker
z egyik nemhez jobban köthető, mint a másikhoz, vagyis a nem-preferencia miatt
adott attribútum az egyik nemet jobban jellemzi, mint a másikat, és idővel
sztereotip jellegzetességgé, elvárássá alakul (Wodak: 2001; Kegyesné,
Szekeres: 2004; Hámori, 2006).
A nők történetének elbeszélése és újraértelmezése mára interdiszciplináris
szakterületté fejlődött, ugyanakkor nagymértékű szakosodást, s azzal fragmentálódást
eredményezett. A kortárs kutatások nagy része feminista nézőpontból vizsgálja a
női társadalmi szerepeket, és a hatalmi viszonyok szilárdságát állapítja meg
(Nagl-Docekal, Pieper, 2004, Hell: 2006). A feminista nyelvkritikusok egyfajta
deficit-dominancia-differencia értékrendet határoztak meg, amelyben a férfi
hatalomgyakorlóként lép fel, s számít mérvadónak (Lakoff, 1975, Fishman, 1990).
A kulturális antropológia, a filozófia, a történettudomány, a társadalmi kommunikáció,
a szociológia és a pszichológia (stb.) olyan hagyományosan elhanyagoltnak mondható
női - és abból adódóan férfi - területeket vizsgál, amelyek újfajta értelmezési
keretet adhatnak a nemek története feltárásában. A kritikai médiakutatók a
tömegkommunikáció terepét speciális, nyilvános térnek tartják, amelyben a nemek
mentalitásváltozása nemcsak érzékelhető, hanem formáló környezetként is megjelenik.
Az írott és az elektronikus sajtó vizuálisan és nyelvileg is az elvárt szerepeket
sugározza; ilyenformán felelőssége óriási, hiszen általuk közvetítődik azon
mesterséges minta - paradigma -, amelyet a többség autentikusnak tart
(Habermas 1993, van Dijk: 2000).
A viselkedési minták követését a tömeg (sokaság) részéről az általános megfelelési
kényszer vezéreli, s a konvenciók elfogadásából (másolásából) áll.
A kutatási eredmények minden esetben megerősítették, hogy a nemek konszenzusa és
egyenlő mértéken kezelése nemhogy ferdítené, vagy tudománytalanítaná az érvelést,
sokkal inkább pontosabbá, egyenlőbbé, és főleg: az újabb nézőpontok felvetésével
komplexebbé teszik az ember történetének leírását (ld. Újnőkorszak 2008; Lánylegény, 2015).
A témával közel tizenöt éve foglalkozom aktívan. Azalatt világossá vált számomra,
hogy a gondolatformáló férfiszerzők, a szakirodalom alapos tanulmányozása, a
publikációk, előadások és a fölvett interjúk, filmek nyilván kicsiny részét képezik
a vonatkozó hermeneutikának, de munkámat a későbbiekben is annak reményében folytatom,
hogy segíthetem a nőtörténet szeletének másik, azaz női nézőpontú megismertetését.
A kötetben az intermentalitás fogalmának leírása is bővült. Aszerint:
A nemek megváltozott mentalitása, az intermentalitás fogalomrendszere nem eszme-alkotás,
vagy kimódolt társadalmi útmutatás céljával alakult ki. Ilyen értelemben nem minősített, hanem
konstatált jelenségként értékelhető. Leírása a (társadalmi) nemi szerepek változását
tartalmazza – ellentétben a szélsőséges gender-irányzatokkal -,
amelyek mesterségesen relativizálják a biológiai nemet. Az intermentalitás fogalma férfi és nő
természetes megkülönböztethetőségére épül, és nem egy szűkebb csoportra vonatkoztatható
irányultság propagandáját hirdeti.
SZÓ-ZENE-KÉP BÁZIS
|
ÚJNŐKORSZAK |
LÁNYLEGÉNY |
NŐI BESZÉLY |
INTERMENTALITÁS |
PUBLIKÁCIÓK |
|
INTERMENTALITAS 2003-2018 | Minden jog fenntartva! | All rights reserved!
|
|