KÖZÉP- NŐKOR
Előzmények a XXI. századi nőtípus kialakulásában


BÁZIS | ÚJNŐKORSZAK |  LÁNYLEGÉNY |  NŐI BESZÉLY |  INTERMENTALITÁS |  PUBLIKÁCIÓK |

 |  A R A NY A NY Á K  |   R E N E SZ E Á N SZ  |  K A N T   É S   A   F É L F O R D U L A T  |  M A CS Ó   M O S Ó N Ő  |
 |  A N D R O SZ   É S   G Ü N É  |



- részlet -

Női filozófust nemigen találunk a középkor kultúrtörténetében. A kevés kivétel közé tartozik a Kr. u. 400 körül élt Hypatia, aki Alexandriában új- platóni filozófiát tanított. Elismert csillagász és tudósnő volt; végül negyvenes évei derekán erőszakos halállal halt meg. Írásai nem maradtak fenn. A következő név Bingeni (Szent) Hildegárd (1098-1179) bencés apátnőé, aki a legismertebb középkori misztikusok egyike volt. Elragadtatásait az egyház eleinte hitelesnek fogadta el, és maga III. Jenő pápa kérte, hogy folytassa azoknak közlését.

A női önállóság megnyilvánulása az 1200-as évek elején a beginák tevékenysége volt Belgiumban. Vallásos mozgalom lévén nőtagjaik nem tettek szerzetes-fogadalmat, viszont önálló közösségekben (ún. "begina-házakban") vagy egyedül éltek. Kemény munkát végeztek, varrásból, csipkeverésből és kézimunkák készítéséből tartották fenn magukat. Segítettek bajba került nőtársaikon, leánynevelő tevékenységet folytattak. A begina-mozgalom elterjedése jelentősen változtatott a középkori nők megítélésén.

Christine de Pisan (1365-1431) tette az első egyértelmű kijelentést: a nők képességei megegyeznek a férfiakéval, rendelkeznek az ismeretek elsajátításának képességével, és joguk van a tanuláshoz. Pisan nyíltan, a nők nevében írt, viszont a jogok kiterjesztését nem vetette fel.
A középkor e szakaszában férfi és nő Isten előtti egyenlőségét elismerték, a Szűz Mária- és a Mária Magdolna- kultusz a XII. századtól erősödött.

A XVII-XVIII. századi felvilágosodás, a tudomány, és a klasszikus filozófia kiteljesedésének korában is a patriarchális eszmék uralkodtak, de nem a vallásos érvrendszerre, hanem az újonnan elfogadott természeti törvényekre alapozva. Az irányadó filozófusok éppen a nemek viszonyát érintő kérdésekben nem voltak hajlandók felvilágosodni, holott a felvilágosodás eszméje éppen azon univerzális alapokon nyugodott, amely minden emberben ugyanazt az emberi természetet feltételezi.

Hegel, az Antigoné- paradigma c. írásában nő családon belüli szerepét hangsúlyozta, melyben a férfi az irányító. Az A szellem fenomenológiája c. művében a családnak (női terület), a rideg és sokszor személytelen állam (férfi terület) felett gyakorolt kritizálhatóságát elismerte. Hangsúlyozta, hogy a férfi területe a harc, a tudomány, s a teljesítéshez szükséges szubjektív erkölcsi háttér biztosítása női feladat.

A nők filozófiai szempontból vizsgált történet- áttekintésében fordulatot Nietzsche tanulmányozásakor találunk, aki az értéket a női oldalra helyezte át, és a "nővé váló filozófia" gondolatát vezette be. Az pedig nem volt más, mint a feminista etika "kopernikuszi fordulatának" előszele. Arról pedig legközelebb.


begina2_LVDS, Beguinas, Monasterio St Elisabeth, postal de Be?lgica 1913



Irodalom:

Hegel, Friedrich: A szellem fenomenológiája. (1807) Akadémiai kiadó 1973

Hell Judit: Nő és férfi viszonya az újkori filozófiában:
A kanti (fél)fordulat.
Filozófiai témák - ELTE Kant-konferencia. Világosság 2005/2-3.

Kant, Immanuel: Az erkölcsök metafizikája.
In: Az erkölcsök metafizikájának alapvetése. A gyakorlati ész kritikája.
Gondolat, 1991

Kant, Immanuel: Megfigyelések a szép és a fenséges érzéséről.
In: Prekritikai írások, 1754-1781. Osiris-Gond-Cura Alapítvány, 2003

Pieper, Annamarie: Van-e feminista etika? (1998) Áron, 2004




SZÓ-ZENE-KÉP BÁZIS


ÚJNŐKORSZAK |  LÁNYLEGÉNY |  NŐI BESZÉLY |  INTERMENTALITÁS |  PUBLIKÁCIÓK |
INTERMENTALITAS 2003-2018 | Minden jog fenntartva! | All rights reserved!