A szociológiai értelemben vett sztereotip megnyilvánulások asszociatív
(pl. adottságokkal kapcsolatos) és konceptualizált (pl. empirikusan vagy
hallomásból átvett) tulajdonságokra, sokszor előítéletekre épülnek, melyek
a beszélők aktív szótárában képzettségtől és világnézettől függetlenül jelen
vannak. E megállapítás fölvett interjúk nyelvezetében is érzékelhető;
íme néhány a leggyakrabban előforduló (régi és új) sztereotípiák közül:
- intelligens férfi - házias nő
- erős férfi - gyönge nő
- életem párja
- a másik felem
- a férfi a főnök
- a nő legyen házias
- szerető feleség
- kemény férfi - kemény nő
- nőies férfiak - férfias nők
- sok vagyok
- ex barátnőm/barátom
- az exem (stb.)
Az általános közgondolkodás szerint a női feladatok egyben kötelességek, és
leginkább a reprodukció elősegítésére épülnek; a férfifeladatok pedig a zsákmányszerzésre
irányulnak. A viselkedési minták követése a tömeg részéről általában a konvenciók automatikus
másolásából áll. A tv-műsorok, sorozatfilmek, magazinok vizuálisan és nyelvileg
is a két nem közötti eltérést hangsúlyozzák (szerepjátékok), és a hagyományos
szerepeket sulykolják.
"
A pallérozott női elme hideg csodálatot kelt", és a nő
veszít közben ama bájaiból, melyek révén hatalmat nyer a másik nem fölött" - írta
Kant korának hölgyeiről (in: Kant 1764/2003).
A férfiakat "észorientáltnak", a nőket
egyszerű "érzelmi lénynek" minősítették, s ezzel több száz évre irányt szabtak a
nemi szerepek kiosztásában.
Interjúk
A fölvett életútinterjúban nyitott kérdéssort használtam, hogy a válaszadó szabadon
kifejthesse gondolatait. Első helyen a bemutatkozás és az alapcélok felvázolása
szerepelt, azután a tanulással, munkával és munkahellyel kapcsolatos terület
taglalása, majd a párkapcsolat- család problémaköre. Legtöbben fedőnevet
választottak, amik játékosságuk mellett külön figyelmet érdemelnek.
A hipertextként kezelt átírások (transzkripciók) megtartották az egyéni
beszédstílust.
A szövegben előforduló tradicionális sztereotípiák visszatérőek.
Például, hogy az emberek életük folyamán a másik felüket keresik,
vagy olyan párt, partnert, akivel jók a hétköznapok és az ünnepek is, akivel
meg lehet osztani örömöt és bánatot, vagy éppenséggel olyan férfitárs szükséges,
aki nem kérdez, csak a vállára veti a nőt, mint a zsákmányt, majd következik
az általános főcél: sok-sok utóddal ajándékoz[za] meg.
A sztereotípiák tartalmazzák a főbb tradicionális gender-komponenseket, néhány ponton
visszanyúlnak a régmúltba, és érzékenyen jelzik a társadalmi nemek szerepbeli
változásait.
Pl. a nő a férfi oldalbordája; a nő a férfi éke; a férfi a teremtés koronája,
a nők monogámok; asszonynak fegyvere a nyelve, a nő a lélekdús, a férfi a racionális (stb.)
Munkahely, karrier
Újonnan használatos sztereotípia, amit a nők már mernek állítani önmagukról,
hogy: klassz és/vagy nő vagyok, belevaló csaj vagyok, okos vagyok, de azért a
fenti riportalany is szabadkozva hozzáteszi, hogy: de nem beképzelt. Emellett
megjelenik a gondolkodó nő kollokációja; amit gyakran szembeállítanak a klaszszikus
értelemben vett nőiességgel, mely ma már nem divat. Az interjúszövegekben
felbukkan a nő mint dolgoztatható báb allegóriája is, ami már határozott
ellenállást jelez a tradicionális elgondolásokkal szemben.
Interjúalanyaim között több felsővezető pozícióban dolgozó nő található.
Néhányan megjegyzik, hogy képzettségük és bizonyí
tott ambícióik alapján több női vezetőt kellene találnunk a jelenleginél, de
a kialakított nemi sztereotípiák behatárolják lehetőségeiket. Az általánosan
elfogadott sztereotípia szerint vezetőnek lehetőleg férfit válasszanak, aki
határozott, szakképzett és lojális. Ugyanakkor a "kollektív társadalmi elvárás"
szinte teljesen figyelmen kívül hagy olyan női tulajdonságokat, amelyek egyben
sztereotípiák is, viszont a jó vezető ismérvei lehetnek.
Pl.: beleérző-képesség, kompromisszumkézség, körültekintés, kommunikációs készség,
megértés, belátás (stb.)
Párkapcsolat
A magánéleti problémakör szinte minden válaszadót végigkísérte élete folyamán.
Mivel legtöbben olyan családból érkeztek, ahol az apa volt a családfő. Mások olyanból,
ahol az anya volt a domináns, s ott, a külvilág előtt hallgattak róla,
és kifelé azt mutatták, amit a közvélekedés elvárt, a férfidominanciát.
(pl.: apám volt a domináns, ezt elfogadtam, anyám pedig tiszteletben tartotta.)
Sokan megjegyzik, hogy egyenrangú partnerkapcsolatot szeretnének, ami szerintük
nem lesz könnyű, mivel a mai nő önálló, határozott elképzelésekkel.
Az interjúk jellemző mondata, hogy: nekem klasszikus értelemben vett családra
lenne szükségem, mely kijelentést követi az új sztereotípia: de eddig azért nem
lett gyerekem, mert nem találtam megfelelő apukát. A partner kiválasztása tehát
ugyanolyan gondossággal folyik, mint évezredekkel korábbi kultúrák követőinél
ld. achék - Brazília), s látható, hogy a partner megfelelése minden körülmények
között igen fontos szempont a mai, megváltozott mentalitású nők körében is.
A megkérdezettek helyzetüket, problémáikat általában a fentiekhez hasonlóan
meglepő őszinteséggel és tisztánlátással magyarázták. A jó tulajdonságként
megjelölt kollokációk mára az egykori tipikusan tradicionális férfitulajdonságok
közül kerülnek ki.
Pl: erős intellektuális oldal, önállóság, képzettség, határozott elképzelések,
szaktekintély, vezetői képességek (stb.)
Összefoglalás
Az interjúrészletek érzelmi fordulatokkal és képekkel tűzdelt, szubjektív vallomások;
gyakoriak a vicces, ironikus megnyilvánulások, de olykor megjelenik a düh
és az elkeseredettség. A válaszadók sokszor használnak szexuális szimbolikát.
Az írott beszéd stílusában többnyire szenvedélyes. A józanság olykor bonyolult
érveléssel párosul, súlyos tanulságok születnek vagy egy elnagyolt általánosítással
az érvek kifulladnak. A nők önmaguk bemutatásához gyakran valamely, a nőiességhez
kötött asszociatív elemet használnak.
Az interjúk szövegében jól láthatók a nyelvben előforduló tipikus, mesterségesen
létrehozott nemi különbségek. Többnyire a biológiai nemhez köthetők (képességek,
adottságok), a társadalmi nemhez pedig inkább a feladatok és besorolások vagy
fogalmak tartoznak. A szókapcsolatokban megnyilvánuló nemi sztereotípiák
világosan jelzik az aktuális elvárásokat, valamint azt, hogyan, és merre változik
a nő- illetve a férfiideál.
Irodalom
Bourdieu, Pierre 1994. Férfiuralom. (szerk. Hadas Miklós) Budapest,
Replika.
Habermas, Jürgen 1993. Further reflections on the public sphere.
In: Calhoun, Craig (ed.) Habermas and the Public Sphere. Cambridge,
Massachussets & London: MIT Press.
Hall, Stuart (ed.) 1997. Representations: Cultural Representations
and Signifying Practices. London: Sage.
Kegyesné Szekeres Erika 2005. Kollokációk: nemi sztereotípiák és gender-
markerek. www.nytud.hu/NMNYK/eloadas/kegyesne-szekeres.rtf.
Krampen, Günter 1979. Eine Skala zur Messung der normativen
Geschlechtsrollen Orientierung. Zeitschrift für Soziologie, 3.
Nagl-Docekal, Herta 2006. Feminista filozófia. Budapest, Áron Kiadó.
SZÓ-ZENE-KÉP BÁZIS
|
ÚJNŐKORSZAK |
LÁNYLEGÉNY |
NŐI BESZÉLY |
INTERMENTALITÁS |
PUBLIKÁCIÓK |
|
INTERMENTALITAS 2003-2018 | Minden jog fenntartva! | All rights reserved!
|