MINŐIES
konferenciaelőadás


|  Ú J N Ő K O R S Z A K  |   I N T E R M E N T A L I T Á S  |  P U B L I K Á C I Ó K  |  E - M A I L  |

 |  A R A NY A NY Á K  |  K Ö Z É P N Ő K Ó R  |  R E N E SZ E Á N SZ   |  K A N T   É S   A   F É L F O R D U L A T  |  
 |   M A CS Ó   M O S Ó N Ő  |  A N D R O SZ   É S   G Ü N É  |
| A Z   I N T E R M E N T A L I T Á S  |  A   XXI. SZ Á Z A D I  N Ő T Í P U S |  K O N F E R E N C I A - E L Ő A D Á S   |




Férfi- és női mentalitásminták a médiában A nők alulreprezentáltsága

Elhangzott: A Nyelvhasználat a médiában c. konferencia
Kodolányi János Főiskola, 2012. október 30


- részlet -


előzmények, összefüggések

A huszadik századi Magyarországon a közéleti aktivitás (munkába járás, propagandista feladatok, sport, mozgalmi ünnepségek stb.) mindenkire egyformán vonatkozott. "[…] a kelet-európai országok gyakorlatában a szocialista ideológia, amely olyan felfogáson alapult, mely szerint az embert a termelésben és a termelési viszonyokban való helyzete határozza meg." [Kristeva 1997: 337.] A tanulás, a munkavállalás és a politikai élet elvileg nyílt tereppé vált részükre, de sokszor nem is a hajlandóság, inkább a fizikai teljesítőképesség döntött: az otthoni terhelés mellett, ki mennyire bírja a közszereplést.

Magyarországon speciális helyzet alakult ki a sajátos patriarchális-szocialista-egyenlőségi rendszerben. A nők egyfelől egyenlők lehettek a férfiakkal (munka, jog, közélet stb.), másfelől tradicionális szerepet kellett betölteniük az oikoszon belül. A gyermeknevelés és a háztartási teendők mellett a munkahelyi helytállás is teljes értékű feladatként hárult a nőkre. Domináns ideológia maradt a maszkulin értékek hangsúlyozása, a nemi sztereotípiák megtartása és az azokhoz igazodó mintaadó tevékenység a közéletben és a médiában. [Vö.: Angelusz-Tardos, 2011]


a feminizmus fogalma a közbeszédben

A huszadik század második felében kiteljesedő női mozgalmak megpróbálták átformálni azokat a korábbi elképzeléseket, amelyek fő vonulata a nők háttérben tartása volt, s amelyeknek jó része a médián keresztül jelent meg. Első lépésként a következőket ajánlották: a nők problémáinak elbeszélése, a férfi és nő megítélésének egyensúlyba hozása, a teljesítményeik közötti díjazási különbség megszűntetése, a családon belüli, és az ellenük alkalmazott minden fajta agresszió elítélése, a szexizmus mellőzése, és egyéb, addig elhallgatott téma felszínre hozása. A feminizmus korán visszautasította a bináris ellentétpárok alkalmazását, és a nemi dichotómiákat - pl.: jó és rossz, természet és kultúra, a szex és gender szembeállítását.

A nemek nyelvhasználatának vizsgálata (ma: gender-nyelvészet) az alkalmazott nyelvtudomány azon ága, amely a férfiak és nők nyelvbeli allokációinak felkutatásából, illetve a konvencionális fordulatok, sztereotípiák összehasonlításából áll. Az önálló női beszédet, beszédstílust legtöbbször negatívan minősítik, és valamely gügyögő, gyerekes fecsegésnek tartják. Markáns sztereotípia az is, hogy a nők nyelvkészsége sokkal erősebb a férfiakénál, aminek nincs köze az anyanyelvhez, másfelől előnyt sem ad az érvényesüléshez, mivel többnyire negatív felhanggal bíró készség (ld. asszonynak fegyvere a nyelve, locsog, de nem mond semmit stb.)


a nyilvánosság

Ugyanakkor a nyilvánosság előtt, a médiumokban és egyéb fórumokon a felszólalási hajlandóság a férfiak körében sokkal magasabb, vagyis a nők kedvezőbb adottságaik ellenére ritkábban és rövidebben veszik át a szót. Egy másik dominancia-marker a közbevágás. Amikor valaki folyamatosan beszél, a hallgató figyel, viszont, ha magára akarja vonni a figyelmet, hogy véleményét előtérbe helyezze, nem kivárva, amíg sorra kerül, közbevág, és szeretné átvenni az irányítást. Erre vonatkozó kutatások szerint, a közbevágások nagy részét férfiak alkalmazzák, legtöbbször nőkkel szemben. [C. W. Kennedy - C. Camden: 1986/2006]

A maszkulin dominancia megjelenítése a médiában a valóságból veszi mintáit. A médiumok szívesen közvetítenek nemi szkripteket, és legtöbbször olyan szereplőket választanak (sorozatok, női műsorok, reggeli csevej stb.), aki a sztereotip nőies szerepkörbe illik. Ha viszont mégis szakítanak e sztereotípiával, akkor olyan nőt delegálnak műsoraikba, aki tökéletesen elsajátította a férfias nyelvhasználatot és gondolkodásmódot, amelynek szempontrendszerei a maszkulin értékrendbe tökéletesen beleillenek. Elismerés nők számára ezért járhat.


mintaadók és -vevők

A női témák eleve értéktelenebbnek számítanak, miáltal a mondanivaló adott esetben igényes megformálása ellenére sem számít kiemelt figyelemre, vagy sztereotip volta miatt eleve negatív megítélést sugall a nők hátrányára. A sajtóban és a tévében megjelenő reklámok nagy része a női butaság sztereotípiájára utalnak/épülnek.

De kik állapították/állapítják meg e mintákat, és milyenek azok? A tradicionális szerepek követésének vizsgálatakor a kultúrakutatók a tömegkommunikáció jelentőségét taglalják. Amikor sarkalatos kérdések kerülnek szóba, a médiumok legtöbb esetben valamely definíciós véleményformáló tereppé változnak, és a közönség tudatosan követi, hogy saját véleményét általa kialakíthassa. [Ld.: Fiske 1987.] A trendváltozás is először e csatornákon keresztül jelenik meg. A súlyozott témákban leginkább férfiak nyilatkoznak, hiteles hírforrásként vagy összegzőként nőket alig olvashat/hallhat/láthat a közönség, amely jelentősen leszűkíti a nő presztízsét.


tissot_james_a_passing_storm






 Ú J N Ő K O R S Z A K  | I N T E R M E N T A L I T Á S  |  P U B L I K Á C I Ó   |  L E V É L
INTERMENTALITAS 2003 | Minden jog fenntartva! | All rights reserved!